ZAMESTNÁVATEĽA MUSÍTE ZAUJAŤ!

Situácia na trhu práce už síce nie je taká dramatická ako pred niekoľkými mesiacmi, ale aj napriek tomu sú mnohé spoločnosti ešte stále veľmi opatrné pri otváraní nových pozícií. Výberový proces trvá dlhšie, nároky na budúceho zamestnanca sa zvyšujú. Kvalitné jazykové vybavenie kandidáta je na mnohých pozíciách nevyhnutnosťou. No len jazykové a kvalifikačné predpoklady nezaistia kandidátovi úspech na pohovore. Čo teda urobiť?

PRAVIDLO 1

Nepodceňujte motivačný list

Adresný motivačný list je ešte stále pre mnohých záujemcov o prácu niečo neznáme. Je to však spôsob, ako môžete osloviť svojho potenciálneho zamestnávateľa - nevzdávajte sa ho! Internet využite len pre inšpiráciu, v žiadnom prípade nepoužívajte celé pasáže vzorových listov. Nech je vzorový motivačný list akokoľvek dobre napísaný, skúsený personalista to hneď odhalí. Deklarujte svoj záujem o pozíciu spolu s vysvetlením dôvodov. Svoje kladné vlastnosti a osobnostnú špecifikáciu doplňte o konkrétne úspechy. Pamätajte, že práve v motivačnom liste máte možnosť upozorniť na svoju výnimočnosť.

PRAVIDLO 2

Skontrolujte si adresáta žiadosti

Skôr než odošlete motivačný list, prekontrolujte si adresáta. Veľkým faux pas je odoslať ho konkurencii. Personalisti vedia, že ste pravdepodobne reagovali na viacero ponúk, no takáto nepozornosť je neprijateľná.

PRAVIDLO 3

Dajte si záležať na životopise

Kvalitne a prehľadne spracovaný životopis je nevyhnutnosťou. Dbajte na to, aby mal dostatočnú výpovednú hodnotu, nepreháňajte to však s detailami. Popracujte aj na kvalitnej grafickej úprave, ktorá o Vás veľa napovie. Majte však na pamäti, že  príliš vyšperkovaný životopis v kombinácii s niekoľkými typmi písma, farebným odlíšením, reklamne pôsobiacimi nadpismi je pre personalistov veselým spestrením dňa, no pre kandidáta to istotne nie je cesta k úspechu. Ustrážte si mieru farebnosti aj grafiky!

PRAVIDLO 4

Nepreháňajte to s aktivitou

Je dobré byť aktívny, priebežne sa informovať o priebehu výberového konania a pod. Na pracovné ponuky však treba reagovať opatrnejšie. Reagujte len na také, pri ktorých spĺňate stanovené kritériá. Personálne agentúry denne dostávajú množstvá životopisov, ktoré po splnení legislatívnych podmienok putujú do interných databáz, kde s nimi následne personalisti pracujú. Každá vaša reakcia sa starostlivo zhodnocuje a sleduje sa tzv. história kandidáta. Pokiaľ personalista vidí, že ste reagovali už minulosti na pozície, pri ktorých ste nespĺňali kritériá, môže nadobudnúť dojem, že sa hľadaniu práce venujete len akosi povrchne.

PRAVIDLO 5

Byť najlepší neznamená byť najvhodnejší

Spoznaním profilu klienta, pracovného prostredia, firemnej kultúry a jednotlivých špecifík daného prostredia, ako aj obsadzovanej pozície sa recruiteri snažia zosúladiť osobnostný profil kandidáta tak, aby čo najviac vyhovoval požiadavkám a pracovnému prostrediu klienta. Ak ste na pracovnom pohovore náhodou neuspeli, nemusí byť príčinou vaša nedostatočná príprava alebo málo odborných vedomostí.

PRAVIDLO 6

V novej práci stavte na prirodzenosť

Ak ste na pohovore uspeli, vaša cesta za úspechom sa môže začať. Dôkladne sa na ňu pripravte a hlavne buďte sami sebou. Každý z nás má tendenciu ukázať sa v čo najlepšom svetle, nastaviť však pomyselnú latku prehnane vysoko nie je najlepším riešením. Umelo akcelerované pracovné tempo nastavené mimo rámca vašich možností nie je dlhodobo udržateľné a v momente, keď prestanete stíhať, môže Váš zamestnávateľ nadobudnúť dojem, že niečo nie je v poriadku. Potom príde sklamanie, v horšom prípade zhoršenie vzťahov s nadriadeným. Prvé dni hlavne pozorne počúvajte, snažte sa pochopiť firemnú kultúru, buďte iniciatívni a primerane skromní. Dobrý zamestnávateľ Vám poskytne dostatok času, aby ste sa adaptovali na nové prostredie a kolektív - využite ho čo najefektívnejšie!

 

 

Pokiaľ Vás pozvali na pohovor, znamená to, že ste “prešli prvým filtrom”. Je to príležitosť, ktorú musíte naplno využiť. Pokiaľ sa budete venovať aj príprave na pohovor, je vysoko pravdepodobné, že sa následne na pohovore budete cítiť komfortnejšie a sebaistejšie,čo priamoúmerne zvýši Vaše šance uspieť a osloviť.

Odporúčame Vám naštudovať si dostupné informácie o spoločnosti. Väčšina zamestávateľov ocení túto snahu a viac ako polovica priamo očakáva, že budete mať dostupné informácie naštudované. Zamerajte sa na históriu spoločnosti a portfóliu produktov či služieb, ktoré svojim zákazníkom ponúka. Informácie o veľkosti jednotlivých pobočiek,či o počte zamestnancov nie sú pre prvú fázu pohovoru podstatné.

 

AKO SA OBLIECŤ NA POHOVOR?

Pamätajte, že šanca urobiť prvý dojem je len jedna. Preto využite všetky dostupné prostriedky, aby ste zaujali a presvedčili zamestávateľa, že práve vy ste najlepším kandidátom na nového zamestnanca. Klasické odporúčanie je zistiť si o novom, potenciálnom zamestnávateľovi čo najviac, preveriť si jeho firemnú kultúru, zvyky a tomu prispôsobiť aj svoje oblečenie. Ak však nejdete na pohovor do veľkej nadnárodnej spoločnosti, ktorá prezentuje na webe svoje firemné štandardy, zisťovanie nie je vôbec jednoduché.  Skúsme teda zovšeobecniť, čo je vhodné, čo je prípustné a čoho by ste sa istotne mali vyvarovať.

POHODLNOSŤ NA PRVOM MIESTE

Možno to bude znieť zvláštne, no v prvom rade sa musíte cítiť pohodlne. Treba rátať s tým, že pohovor neabsolvujete za 20 minút, preto zvoľte oblečenie, v ktorom sa budete cítiť sebaisto, príjemne a pohodlne. Včera kúpené, krásne topánky radšej nechajte doma. Na pohode Vám určite nepridajú, ak budú o sebe dávať vedieť intenzívnou bolesťou  a vy sa budete sústrediť na to, ako sa pod stolom počas pohovoru aspoň na chvíľu tej bolesti zbaviť. Recruiter nadobudne dojem, že o pozíciu nemáte dostatočný záujem a preto nie ste stopercentne sústredení. To platí, samozrejme, aj o  košeli menšej o číslo, príliš tesno uviazanej viazanke a pod.

ZÁKLADNÉ PRAVIDLÁ

Mali by ste pôsobiť príjemne, čisto a upravene. Sú pozície, pri ktorých hneď vieme, že treba siahnuť po košeli, viazanke a obleku, dámy po kostýme a slušivej blúzke. Sú tiež kreatívne pozície, kde sa od kandidátov akosi očakáva isté „vyčnievanie z radu“ a uniformita by im asi skôr uškodila, než pomohla pri získaní pozície. Poďme  sa však spolu pozrieť na tie, kde častejšie vznikajú nedorozumenia... Páni, stojíte pred skriňou a siahate po tričku a rifliach? Rýchle ich uložte späť! Košeľa a sveter alebo sako (elegantné, športové ale sako!), prípadne mikina je to, čo potrebujete. K tomu farebne zlaďte nohavice, celé topánky, tmavé ponožky. Že do práce budete aj tak chodiť v rifliach? Nevadí, neviete aká je firemná kultúra v danej firme, tak radšej neriskujte. Že idete na pohovor v lete a vonku je 30 stupňov? Obliekli ste si štýlové šortky s tričkom a pohodlné sandáliky? Ste športovec a zvažujete spojiť pohovor s príjemnou prechádzkou na bicykli ? To ani omylom! Potrebujete pôsobiť profesionálne! Je jedno, či sa hlásite na pozíciu manažéra, administratívneho pracovníka, servisného technika, skladníka alebo manipulačného pracovníka. Takže opäť by Vás nemali minúť celé topánky, farebne zladené nohavice a košeľa. Upravené nechty, vlasy, prípadne iný porast by mali byť samozrejmosťou.
Nezabudnite tiež na príjemnú, ľahkú vôňu a, samozrejme, dobrú náladu. Je to len vo vašich rukách!

ZÁKLADOM JE STRIEDMOSŤ

Hlboký výstrih, šortky aj ultrakrátku minisukňu si nechajte na piatkový večer. Teraz zvoľte oblečenie, ktoré podčiarkne vašu profesionalitu, tu obal predáva len do istej miery... Zvážte kombináciu farieb, doplnky a líčenie. Niekoľkoposchodový účes, za ktorý by sa nemuseli hanbiť celebrity pri odovzdávaní Oscarov, tiež nie je to pravé orechové.... Nič by nemalo pôsobiť rušivým dojmom. Pančuchy a lodičky sú ideálne, v lete sú však akceptovateľné aj sandáliky, isto však nie šľapky. Holé ramená, chrbát, pupok a pod. sú síce sexi, ale pri pohovore na ne radšej zabudnite. Kabelka, prípadne kufrík vhodnej veľkosti a môžete ísť na to! Ešte obláčik (nie mrak!) vône na záver a ste pripravené vykročiť v ústrety úspešnému pohovoru.